Výjezd do Prahy

Hlavní foto:
Datum/čas konání akce:
Úterý, 8. Listopad 2011 ()

TŘÍDENNÍ EXKURZE DO PRAHY

Ve dnech  8.11. – 10.11.2011  se naši  prvostupňoví  žáci  ze IV.A,V.A a V.B zúčastnili již osvědčené třídenní exkurze do Prahy. Před odjezdem se děti postupně seznamovaly  s hlavním městem  přímo ve výuce  prostřednictvím  obrázků a textů k památkám či vyhledávaly určená místa     v plánu našeho hlavního města při skupinových pracích (foto č. 1 a 2). Rovněž si zkoušely předem na internetu v naší  PC učebně vyhledat, co je vlastně  čeká a některá důležitá místa zhlédly na www.prazskeveze.cz, kde je k dispozici i virtuální prohlídka (foto č. 3).

Na samotné exkurzi pak děti porovnávaly a rozšiřovaly dříve nabyté vědomosti se skutečnými objekty.  Zaslouží si velkou chválu, neboť mnohá místa poznaly bez problémů, některá např. prostřednictvím hádanek nebo nápověd.  Žáci s sebou měli pracovní list s mapkou, kde si zaznamenávali místa, kudy jsme procházeli,  a rovněž poznámkový bloček , kde si zapisovali nejdůležitější  informace a odpovědi na řadu úkolů, někdy až „detektivních“(foto č.4).

DEN 1.

Vyjeli jsme v úterý 8.11. brzy ráno vlakem a poté, co jsme se ubytovali ve tříhvězdičkovém hotelu  Olympik Tristar nedaleko zastávky metra Invalidovna (foto č.5), jsme se vypravili do ZOO. Zde měly děti za úkol zapsat si co nejvíce informací o živočichovi,který je zaujal  (foto č.6 a 7 ). Následoval přejezd na Vyšehrad, kde po radostném seznámení s místním hřištěm na téma Staré pověsti české           a následném zapsání alespoň tří tamějších postav vyřezaných ze dřeva následovala obhlídka místa, kde údajně Horymír se Šemíkem skočil do Vltavy a pádil k Neumětelům  (foto č.8 a 9).  Kromě chrámu Sv. Petra a Pavla se naši žáčci s úctou a v tichosti zhostili návštěvy vyšehradského hřbitova se Slavínem, kde hledali hrob Boženy Němcové a jiných známých osobností.

Poté nás čekalo Václavské náměstí, odkud nám zůstala poněkud hořká vzpomínka na jezdeckou sochu sv.Václava, kde nás místní demonstrant  ani za nic nenechal před pomníkem vyfotit, takže jsme si byli nuceni opatřit fotografii z boční strany (foto č.10).  Náladu nám spravila až večeře na hotelu, která byla formou švédského stolu a sestávala se z několika druhů různě upravených masových pokrmů  a salátů. Nechybělo ani něco sladkého k zakousnutí. Večer většina z nás naznala, že má za sebou dlouhý a náročný den a padla únavou…

DEN 2.

Vstávali jsme brzy ráno, protože nás opět čekal náročný den. Po vydatné snídani na hotelu, která zahrnovala všechno možné – od salátů, salámů, párků, sýrů, zákusků, lupínků a dalších dobrot, jsme se vydali za dalším dobrodružstvím. V metru již probíhalo vše organizovaně, většina dětí pochopila vážnost situace při přesunech Prahou a chovala se naprosto disciplinovaně.  Shora či zespodu byl úžasný pohled na téměř  50 dětí, které  jedou na eskalátorech v řadě za sebou (foto č.11) !

Dopoledne nás čekalo krátké, ale milé představení 27 zvonků Lorety a Pražský hrad.

Při vstupu do obrazárny evidentně polilo horko místní hlídačky, které byly zprvu ochotny bránit vzácná díla velkých mistrů snad i vlastním tělem. Poté, co pochopily, že naše děti se umí chovat  a neběhají, nepíchají do obrazů a ani je jinak nehodlají ohrozit, napětí pominulo, a setkali jsme se s nečekanou pochvalou a dokonce krátkou a poutavou přednáškou k některým z vystavených děl. Naši studenti si vyhlédli obraz, který je osobně oslovil a zapsali si autora a název díla.

Katedrála sv.Víta děti ohromila sama o sobě, bylo vidět, jak někteří z nich s úžasem nad velikostí          a nádherou snad ani nedýchali (foto č. 12).  Korunovační  klenoty ve Starém královském paláci se jim též líbily, jen trošku „vadilo“, že to „opravdu nejsou ty opravdové“J  Bazilika sv.Jiří byla pro některé z nich zajímavá svými trošku morbidními pověstmi, ale o to přitažlivější. Dále nás čekalo slavnostní střídání stráží, Zlatá ulička a Daliborka, kde nás místní výstava mučících nástrojů vrátila do těžkých dob v minulosti.Ta představa – brr (foto č. 13 a 14)…

V příjemném prostředí a na dobrém obědě v restauraci TRINIDAD u Staroměstského nám. se nám vrátily síly a po přemístění k Tančícímu domu jsme spěchali na objednanou prohlídku Národního divadla. Pan průvodce oplýval nejen velkým množstvím znalostí, ale i ochotou, takže jsme se od základních kamenů v suterénu postupně přemísťovali z  hlediště v přízemních prostorách až na balkony, kde některé z nás přepadala závrať nejen z té výšky, ale též z té všudypřítomné nádhery.          Ale když jsme měli možnost stát na terase u střechy samotné budovy, u soch, které většina lidí viděla pouze zespodu anebo na fotografiích, byl celý zážitek ještě umocněn  (foto 15,16,17).

Odlehčující podvečerní akcí byla návštěva Mořského světa – od rybiček přes rybky, ryby, paryby až po žraloky….  prostě nádherná vodní říše.

Na hotelu nás již čekala opět širokospektrá večeře a pak shrnutí celého dne, krátké vzájemné sdělování zážitků a zasloužená dobrá noc.

DEN 3.

Po další výborné snídani s mnoha možnostmi čím zaplnit žaludek  jsme se srdečně  rozloučili s hotelovým personálem, kde jsme se v dobrém zapsali jako škola z Labské v Brně  již potřetí , a pak si uložili zavazadla v úschovně na Florenci.  Již bez nepříjemné zátěže jsme se dopravili  k Prašné bráně  a dále na Staroměstské nám., kde po shlédnutí představení apoštolů a dalších postaviček na orloji Staroměstské radnice děti plnily „detektivní úkoly“ – hledaly např. popraviště či poledník (foto č. 18 a 19).  Po cestě na Karlův most jsme  se zastavili u Betlémské kaple. Při výhledu z Karlova mostu jsme se orientovali na viditelné objekty, které jsme již navštívili – a že jich bylo hodně! Samozřejmě jsme zde nezapomněli na sochu sv. Jana Nepomuckého  (foto č. 20) , která nám jistě splnila naše tajná přání, a vydali se směrem ke kostelu Panny Marie Vítězné, kde je ke shlédnutí známé Pražské Jezulátko se svými mnoha šatičkami, které je též kouzelné a  plní osobní přání návštěvníků.

Prostory v Kaiserštejnském paláci na Malostranském nám., kde nás čekalo poslední jídlo v Praze, nám však téměř vyrazily dech. Všude červené koberce, nádherná historická výzdoba a úslužní, velmi ochotní majitelé…prostě zlatý hřeb našich pražských gastronomických zkušeností, opět včetně pochvaly chování našich žáků a dokonce takřka domácí slevy na zakoupené nápoje.

Odpolední návštěva Petřína byla posledním zpestřením našeho pobytu. Jízda lanovkou, výšlap 299ti schodů na rozhlednu a doslova vychechtané chvíle v místním zrcadlovém bludišti byly důstojnou tečkou za našimi zážitky (foto č. 21 a 22).

Cesta do Brna autobusem Student Agency proběhla v naprosté pohodě a klidu i přes předchozí viditelné obavy stevardky. Nejen únava, hlava plná zážitků, těšení se domů, ale rovněž komfortní služby přispěly k tomu, že ostatní cestující o našich malých cestovatelích téměř nevěděli.

Celý náš pobyt v Praze se samozřejmě neobešel bez nějakých těch napjatějších situací, ale celkově byl i přes svoji náročnost velmi úspěšný, poučný i zábavný a většina žáků dělala čest našemu městu i  naší škole. Na mnohých místech si nás již z předchozích let v dobrém pamatují a letos jsme naše renomé zdárně rozšířili . Za to patří poděkování samozřejmě i  mým kolegyním pí.uč.Mikšové a Hájkové, ale také již osvědčené mamince jedné z žákyň V.B, pí. Kolovratové – bez nich by to prostě nešlo….

V těchto dnech  v jednotlivých třídách probíhají shrnující individuální i skupinové projekty slohové, vlastivědné i výtvarné, a rovněž jejich následná prezentace, aby si naši malí účastníci velké exkurze pamatovali nejen zážitky, ale také informace a zajímavosti o  hlavním městě.  Nejlépe vyhodnocené práce budou umístěny na našem webu. Tak nám držte palce, ať se dílo podaří tak, jak se vydařily                  i předchozí dny věnované tomuto tématu (foto č.23 a 24).