.

DEN FASCINACE ROSTLINAMI VE VÝZKUMNÉM ÚSTAVU TROUBSKO

Hlavní foto: 
Datum/čas konání akce: 
Pátek, 15. Květen 2015 ()

-TENTOKRÁT OČIMA NAŠICH ŽÁKŮ-

Naši žáci pátých tříd ve středu 20.května prožili neobvyklý den plný praktických výzkumů. A to nikde jinde než ve Výzkumném ústavu pícnin v nedalekém Troubsku. Místní pracovníci poskytli našim mladým výzkumníkům ty nejlepší podmínky v rámci celosvětového „Dne fascinace rostlinami“.

Po návratu děti psaly slohové práce na volné téma o tom, co zde viděly, zažily, a také si zapamatovaly.  Následuje výběr úryvků jejich prací, který vás provede jejich zajímavým dnem.

Výlet do Troubska

Pro pátý ročník naší školy byla zajištěna exkurze do Troubska. Po příjezdu na místo jsme zjistili, že na nás čekají připravená stanoviště s úkoly. Na prvním stanovišti byl nachystán tekutý dusík, do kterého jsme dávali květiny a poté jsme do nich „cvrnkali“. Bylo to super, okvětní lístky létaly vysoko vzduchem. Druhé stanoviště bylo zaměřené na barvy květin. Následoval pokus s červeným zelím v misce, kam jsme přilili vodu a ocet a vznikla nám růžová barva. Všichni jsme dostali od pána, který pokus prováděl, květinu a barvivo. Podle vybraného barviva by květina měla do večera změnit barvu. Třetí stanoviště bylo s mikroskopy. Zde jsme mohli pozorovat houby a škodlivé i užitečné brouky. Na čtvrtém stanovišti nás čekali čmeléci. Mohli jsme si je důkladně prohlédnout a dokonce se jich i dotknout. Na závěr exkurze jsme mohli ve venkovním stánku ochutnat zdravé jídlo.

Exkurze v Troubsku byla poučná a zábavná.

(PAŘÍZEK A., 5.A)

ÚRYVKY Z DALŠÍCH  SLOHOVÝCH PRACÍ ŽÁKŮ 5. A ,B

(JEDNOTLIVÁ STANOVIŠTĚ JSOU BAREVNĚ ODLIŠENA)

„Dne 20.května 2015 se páťáci vypravili na třetí ročník celosvětové akce s tématem Příroda známá i neznámá“. Po příchodu na místo konání jsme byli rozděleni na dvě skupiny.                                             Prvně jsme se naučili, jak se barví květiny přírodním barvivem. Každý jsme si vybrali barvu, která se nám líbí. Poté jsme do ní květinu namočili a sledovali jsme, jak se pomalu zbarvuje…..“            (VLTAVSKÁ M. , 5.B)

„…Na prvním stanovišti jsme se dívali na hodně zajímavé pokusy s červeným zelím a potom jsme dostali bílý karafiát namočený v potravinářském barvivu, aby změnil barvu…“ (PAJKANOVIČ D., 5.A)

„…Hned jsme šli na stanoviště, kde nám pán ukazoval, jak ze zelí vytvořit různé barvy. Mezitím paní chystala potravinářské barvivo do plastových zkumavek a stříhala květiny, abychom si do nich mohli dát tu květinu. Za pár hodin nám měla změnit barvu podle potravinářského barviva. Květinu jsme si vzali domů…“ (ZAVŘEL M., 5.A)

„Ve Výzkumném ústavu nás vlídně přivítali květinou, kterou jsme si mohli nechat…“ (MIKOLÁŠEK  V. , 5.B)

…Další pokus byl s barvivem.  Do zkumavky napustíme barvivo a vložíme karafiát. Za dvě hodiny začne být zbarvený do barvy, která byla ve zkumavce…“ (SVOBODOVÁ V., 5.B)

„ …Vzali jsme si malinkou nádobku s nějakým barvivem, kde byla malinká dírka na kytku, do té jsme ji strčili a řekli nám, že že by se do večera měla na okrajích zbarvit do té barvy, jakou jsme si vybrali…“ (KOCMANOVÁ K. ,5.B)

„ …První výzkum byl, že jsme ořízli půlku stonku od kytky  a dali jsme je do zkumavek, ve kterých bylo barvivo s vodou, aby se změnila barva květu…“( STRMISKOVÁ K., 5.B)

„…Od barvení rostlin jsme se přesunuli ke škůdcům, které nám promítali v televizi. Viděli jsme např. slunéčko sedmitečné, mandelinku bramborovou a další…“ (VLTAVSKÁ M., 5.B) „

…Potom jsme šli do místnosti, ve které jsme se dozvěděli něco o hmyzu a houbách – jak se rozmnožují…“ (ŠAMÁNKOVÁ S., 5.A)

„… Na dalším stanovišti jsme se dívali přes mikroskop. Také jsme se dozvěděli, který hmyz zahradě škodí a který naopak prospívá…“ (KRÁLOVÁ K., 5.A)

„…O chvíli později jsme šli do jedné místnosti s mikroskopy a dívali se na plíseň…“ (PSOTA  M., 5.B)

 „…Také nám ukazovali bakterie, plíseň a škůdce na polích a ty, co je hubí a tím nám pomáhají… „ (MIKOLÁŠEK  V., 5.B)

…Na stanovišti číslo 2 jsme si ve zvláštní laboratoři pro chov čmeláků prohlíželi čmeláky a přitom poslouchali povídání o nich…“ (PAJKANOVIČ D., 5.A)

„…Další naše zastávka byla u čmeláků. V každém skleněném akváriu jsme viděli matku, která seděla na vajíčkách a kolem ní bylo plno malých čmeláků…“(VLTAVSKÁ M. 5.B) „

„…Jako další  následovala prohlídka čmeláků. V místnosti bylo hodně krabiček, které tvořily dělnice, čmeláci a velké matky. Bohužel se jeden čmelák dostal ven, a tak jsme museli jít na další prohlídku     – a to tentokrát na škůdce rostlin. V mikroskopech byli vidět i ti nejmenší paraziti…“(SVOBODOVÁ V., 5.B)“

 „…Dále jsme se byli podívat na, podle mě nejzajímavější věc, čmeláky, kteří se zrovna pářili. Zaujaly mě také jejich úly, které byly oprati královně malé..“ (DVOŘÁK M., 5.A)

 „…Po tomto experimentu jsme se šli podívat na čmeláky a jednoho jsme si i pohladili, on začal bzučet a já se lekl…“ (KUBA O., 5.A)

„…Jako třetí stanoviště nás čekali čmeláci. Dozvěděli jsme se, jak je chovat. Mohli jsme si je koupit, ale byli velmi drazí…“ (ŠAMÁNKOVÁ S., 5.A)

 

„…Přesunuli jsme se na další stanoviště, kde jsme mohli namáčet květiny do tekutého dusíku. Bohužel jsem květinu nedostal, ale i když jsem se jen díval, bylo to výborné. Nakonec nám paní předvedla trik: namočila do dusíku nafouknutý balónek – ÚPLNĚ SE VYFOUKL. Když ho vyndala zase se nafoukl. Bylo to úžasné!!!!!!!...“ (PAJKANOVIČ D., 5.A)

 „… Od čmeláků jsem se přesunuli zase k rostlinám, tentokrát jsme mohli vidět jejich zmrazení. Květiny jsme namáčeli do polystyrénové bedny s ledovým dusíkem, odkud vycházela pára…“ VLTAVSKÁ M., 5.B) „

…Tam nám ukázali tekutý dusík v polystyrenové krabici. Vzali jsme živou květinu a ponořili ji do dusíku na 5-10 sekund. Vznikla z toho jakoby plastová květina, jenom byla zmrzlá…“ (ZAVŘEL M., 5.A)

„… Pak jsme šli do místnosti, kde na nás čekala paní s krabicí, v které byl tekutý dusík a také květiny v misce. Zkoušeli jsme do toho dusíku dávat ty kytky. Na chvíli zmrzly. Pak ta paní zkoušela pokus a dala do té krabice nafukovací balónek, který se nejdřív zmenšil a jak ho vytáhla, tak se pomalu zase zvětšoval..“ (KOCMANOVÁ K., 5.B)

 „…Dále jsme viděli tekutý dusík. Ponořili jsme do něj květinu a ta zmrzla, to samé i s balónkem, ale ten se nejdříve zmenšil a potom se zase zvětšil…“ (PAŘÍZKOVÁ D., 5.A)

„…Vzali nás na pokus zvaný Tekutý dusík – to se namočí živá kytka do nádoby s dusíkem a za chvíli se vytáhne. Celá ztvrdne!... „(SVOBODOVÁ V., 5.B)

 „…Jinde jsme květinu ponořili do krabice s dusíkem, když jsme ji vytáhli a cvrnkli do ní, roztříštila se jako sklo…“ (OTAVA R., 5.A)

 „…Naše skupina se šla podívat, co se stane s květem, když se namočí do tekutého dusíku. Stalo se to, že rostlina zmrzla a dala se lámat jako omítka…“ (KUBA O., 5.A)

„…Až si všichni prohlédli, co chtěli, šli jsme ven na ochutnávky. Jakmile jsme to tam vyjedli, šli jsme se podívat do malé botanické zahrádky, z čeho se všechno skládá. Viděli jsme tam i krmení pro čmeláky. Pěkným rozloučením byl náš výlet ukončen.(SVOBODOVÁ V., 5.B)

  „…Odešli jsme a šli jsme na ochutnávku BIO potravin. Nejvíce mi chutnal jejich BIO salát. Když jsme dojedli, šli jsme se podívat na ukázku rostlin. Oni ty rostliny měli pojmenované třeba Hynek, Hanka atd….“ (KUBA O., 5.A)

  „…Pak jsme se šli kouknout na jejich zahrádku a také ochutnat různé zdravé pochoutky….“ (STRMISKOVÁ K., 5.B)

„…Nakonec byla ochutnávka zdravého jídla zdarma. Bylo to  celé prostě super!...“ (PAŘÍZEK V., 5.B)

DOUFÁME, ŽE SE VÁM NAŠE REPORTÁŽE Z VÝZKUMŮ LÍBILY A ŽE JSTE SI JE ALESPOŇ ZPROSTŘEDKOVANĚ UŽILI – STEJNĚ JAKO MY!

 

PřílohaVelikost
pozvankaDFR_20kvetna2015.pdf472.33 KB

Kontakty

Tel. 547 218 165
Mobil: 777 246 767
E-mail: skola@zslabska.cz
Tel.jidelna: 547 223 475
Facebookový profil: - zde -

Elektronická žákovská knížka

logo Edookit Vstupte

Kalendář aktivit

«  
  »
M T W T F S S
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Interní informační systém

Vstupte