Šéfkuchař Zbyněk Diatka u nás ve škole
Vaření s Podravkou - Lagris
Velikou výhrou každého pracujícího člověka je sehraný kolektiv, který drží pospolu a nebrání se různým změnám a výzvám. Je prokázané, že pracovní stereotyp člověka neobohacuje, ba naopak ubíjí. K tomu, aby se mohly pracovní změny realizovat, je zapotřebí mít kolektiv
a vedení, kteří se snaží jít těmto změnám naproti. Právě takový kolektiv jsem potkala v naší školní jídelně při ZŠ Labská v Brně. Kromě toho, že denně připravíme stravu pro cca 800 strávníků, snažíme se neustále přicházet s nějakým zpestřením našeho jídelníčku.
Protentokrát jsme oslovili firmu Podravka, která k nám zaslala šéfkuchaře pana Zbyňka Diatku, aby nám ukázal různé novinky a trendy, které získal při svých pracovních cestách po Evropě, především pak ve Středomoří. Z pestré škály pokrmů jsme pro pátek 19. 1. 2018 společnými silami vybrali následující:
Polévka s kuskusem a zeleninou
- Bylinková kuřecí prsíčka na másle s bazalkovo-rajčatovou omáčkou, těstoviny
- Halušky se špenátem a vepřovými kousky
Pan kuchař nastoupil do naší kuchyně pracovně oděn brzy ráno společně s našimi kuchařkami a od prvního momentu převzal vedení, přičemž v kuchyni vládla velmi přátelská atmosféra. S vedoucí kuchařkou práci rozvrhli naprosto fundovaně, bez jakékoliv nervozity se uvařilo v tento den 811 obědů o dvou chodech. Přestože nikdy v naší kuchyni nebyl,během půl hodinky se v ní pohyboval, jako kdyby tu pracoval 10 let. To stejné pak v organizaci práce. Netušil, jak je náš kolektiv sehraný, během chvilky všechna děvčata získal na svou stranu,
ležérním způsobem práci rozděloval a neustále kontroloval. Měl naprostý přehled
o každičkém pracovním kroku. Byla to doslova a do písmene "kuchařská symfonie".
Během dopoledne nás navštívily zvídavé žákyně, které s panem šéfkuchařem natočily rozhovor. Z jeho odpovědí bylo zjevné nadšení a entusiasmus, je velkým zastáncem školního stravování, které je veřejností a rodiči často kritizováno. Velký význam a smysl školního stravování vidí v tom, že mají děti denně zajištěno jedno teplé jídlo, uvařené vždy z naprosto čerstvých a kvalitních surovin při dodržování striktních pravidel výživových norem. Možná se někdy zdají nutriční doporučení tzv. „odlehčených dnů“ bez masa, s větším množstvím zeleniny, ryb a luštěnin nesmyslná, ale dle něj je nutno reagovat při výživě dětí a dospělých generačně. Naše babičky a dědové možná spořádali více množství kalorického, mnohdy hodně moučného a masitého pokrmu, ale také měli více pohybu a těžké práce.
V neposlední řadě pan kuchař během dopoledne několikrát vznesl kritiku ohledně čistoty restauračních provozů. Za celou dobu své praxe se nesetkal se školní jídelnou, která by byla v oblasti hygieny zanedbaná, právě naopak! Školní jídelny jsou dle něj v tomto ohledu na vysoké úrovni.
Když bylo vše vzorně uvařeno a pro nejen dětské strávníky nachystáno, tak se náš pozvaný šéfkuchař, čistě převlečen a s vysokou čepicí na hlavě, postavil k výdejnímu okénku a doslova si užíval servírování svých dobrůtek dětem. Nejenže jim s láskou jídlo nabíral a podával, ale vyptával se jich, ony zase jeho. Dětem moc chutnalo, o čemž svědčila veliká fronta na přídavek. O přídavku také hovořil pochvalně, je to jedinečná výhoda, která v žádném jiném typu stravování neexistuje.
Z usměvavých tvářiček, někdy i červených pusinek od „červené“ omáčky a prázdných talířků jsme se v závěru dne všichni shodli, že tato práce měla smysl.
Video: